PNY lanserar SSD med dubbla minifläktar

Permalänk
Melding Plague

PNY lanserar SSD med dubbla minifläktar

Kylningen av SSD:er med PCI‑Express 5.0-gränssnitt blir allt mer extrem, då det med de skyhöga hastigheterna kommer skyhöga temperaturer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Två fläktar?! Får mig att tänka på denna klassikern.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Två fläktar?! Får mig att tänka på denna klassikern.
https://youtu.be/C9QTZ4MvBaM?si=fXG4T3ENNncua5RW

Det var lyckligare tider det.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Snusfri

Kan se att i #framtiden så släpper Snsv en G5 nvme med fläktar från Noctua, de har redan släppt GPU tillsammans så en SSD känns inte helt omögligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
99:e percentilen

Kort svar: nej.

Långt svar: små ettriga pyttefläktar är permanent bannlysta från mina datorer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kort svar: nej.

Långt svar: små ettriga pyttefläktar är permanent bannlysta från mina datorer.

En dator som låter mycket upplevs som snabbare då man hör hur den jobbar. Minst 20% upplevd fps skillnad

Nä men är likadan själv, skulle aldrig falla mig in att ha sådana små fläktar i datorn oavsett vilka prestandafördelar det hade gett. Man blir galen av ljudet tillslut! (Kanske redan drabbad.)

Permalänk
Medlem

Ogärna fler fläktar, luftrörelser har man ju i detta område, hellre flänsar/heatpipes

Permalänk
Sötast

Mmm vi har ju alla saknat den gamla skolans nordbtyggefläktar där lagerna alltid gick sönder VRRRR.

Kylflänsar är standard för kretsar på hela planeten. Behåll det så istället för att pumpa marginaler med färgat bling..

Permalänk
Medlem

Varför får vi inte en video på när man hör de vackra ljudet från dessa små fläktar som roterar som en mini jetturbin.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

vi har väl långt om länge gått bortom diminishing returns på SSD hastigheter även med pcie4... förstår inte. SSD som "kräver" fläkt. även passivt med kylfläns. galet!

HDD till sata SSD (minst 400mb/sek). absolut skillnad. natt och dag. från pina till fröjd.
Även från Sata SSD till NVME (2000mb/s ish) kunde man känna skillnad.
mellan 2000 och 4000? typ samma. känner man effekt är det nog placebo.

jag menar då för normal person som startar webbläsare och laddtider i spel. inte överföra 8K raw footage till USB3.2 sticka och sen in i en annan dator på nån hollywoodstudio. då spelar det kanske roll.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lika bra att börja bygga kylflänsen på höjden och kombinera med 80 mm fläkt direkt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det bästa med den här produkten är att man inte behöver köpa den om mam inte vill

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Lika bra att börja bygga kylflänsen på höjden och kombinera med 80 mm fläkt direkt!

Ja jag väntar tills det kommer en vettig 3-slots kylare.

Permalänk
Medlem

Thermalright är något på spåren: https://www.thermalright.com/product/hr-09-2280-pro-black/

För mig betyder dubbla fläktar dubbelt så liten chans att man köper en.
Fast om chansen redan är 0 med en fläkt så gör det ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

ja e kanske trög, men vad är den praktiska nyttan med så snabba diskar att de genererar en massa värme och kräver extra kylning och därmed extra strömförbrukning... alltså, hänger de andra komponenterna som minne, gpu och cpu med i dataflyttningsorgien...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

ja e kanske trög, men vad är den praktiska nyttan med så snabba diskar att de genererar en massa värme och kräver extra kylning och därmed extra strömförbrukning... alltså, hänger de andra komponenterna som minne, gpu och cpu med i dataflyttningsorgien...?

Har inte stenkoll, men tanken är väl att det ska göra nytta när vi får den mytomspunna tekniken att ladda in grafik direkt till grafikminnet. I övrigt vet jag inte när man har nytta av prestandan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Små fläktar väsnas ju så mycket Hellre en fet kylfläns

Permalänk
Medlem

Går ju att köpa andra diskar oxå så jag ser det som ett ickeproblem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Snart ser vi nog SSD med 300w effektuttag, det går åt fel håll det här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

En dator som låter mycket upplevs som snabbare då man hör hur den jobbar. Minst 20% upplevd fps skillnad

Nä men är likadan själv, skulle aldrig falla mig in att ha sådana små fläktar i datorn oavsett vilka prestandafördelar det hade gett. Man blir galen av ljudet tillslut! (Kanske redan drabbad.)

Glöm inte klistra på fartränder för ännu mer upplevt ftp skillnad

Skrivet av GizmoTheGreen:

vi har väl långt om länge gått bortom diminishing returns på SSD hastigheter även med pcie4... förstår inte. SSD som "kräver" fläkt. även passivt med kylfläns. galet!

HDD till sata SSD (minst 400mb/sek). absolut skillnad. natt och dag. från pina till fröjd.
Även från Sata SSD till NVME (2000mb/s ish) kunde man känna skillnad.
mellan 2000 och 4000? typ samma. känner man effekt är det nog placebo.

jag menar då för normal person som startar webbläsare och laddtider i spel. inte överföra 8K raw footage till USB3.2 sticka och sen in i en annan dator på nån hollywoodstudio. då spelar det kanske roll.

Fast gen5 är ju 12500mb/s och inte "bara" 4000" (och gen4 var max runt 7000)

Skrivet av Dalton Sleeper:

Snart ser vi nog SSD med 300w effektuttag, det går åt fel håll det här...

Att de blir så varma handlar snarare om att det är en så liten yta, för mycket effekt drar de ju inte.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Små fläktar väsnas ju så mycket Hellre en fet kylfläns

I alla fall tystare än en hårddisk med samma prestanda skulle vara

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

I alla fall tystare än en hårddisk med samma prestanda skulle vara

Eller en SSD som inte kräver aktiv kylning xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Eller en SSD som inte kräver aktiv kylning xD

Jag skämtade alltså.

Men en m.2 ssd drar inte ens 10w så har du bara utrymme för en stor kylfläns och lite luftflöde i chassit så behövs nog inte aktiv kylning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Snart ser vi nog SSD med 300w effektuttag, det går åt fel håll det här...

Det går inte alls åt fel håll, det är en lögn och en numera kastas det ut så ofta att det börjat bli "sanning".
Elektronik i allmänhet och integrerade kretsar är energieffektivare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skämtade alltså.

Men en m.2 ssd drar inte ens 10w så har du bara utrymme för en stor kylfläns och lite luftflöde i chassit så behövs nog inte aktiv kylning.

Precis, eventuellt kan de nå 10W under någon peak, men lär knappast gå utanför specen för m.2 som är 11.5W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det går inte alls åt fel håll, det är en lögn och en numera kastas det ut så ofta att det börjat bli "sanning".
Elektronik i allmänhet och integrerade kretsar är energieffektivare än någonsin.

Det är nog bara för folk ser hur toppmodellerna av grafikkort och processorer drar mer och mer energi och det ser ju illa ut om man blundar för prestandan.
Sen ”glömmer” de bort att mycket effektivitet försvinner just pga de pressar gränserna och det är bra. De som inte vill kompromissa får sitt och de som vill ha lite effektivare saker får sitt. Hellre det än att vi får ryzen 9 och core i9 modeller som är strypta 20%.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det går inte alls åt fel håll, det är en lögn och en numera kastas det ut så ofta att det börjat bli "sanning".
Elektronik i allmänhet och integrerade kretsar är energieffektivare än någonsin.

Behöver man en fläkt till eländet så går det åt fel håll.
Jag vet int om de drar upp till 10w, mer eller mindre, men för 10w brukar man inte behöva flänsar och ivriga fläktar.
Och ja, allt kommer ifrån cpu / gpu som idag pressas över gränserna för att nå över generationen innan. Pressa chip till gränserna är oftast dyrt, både att få fram chip som klarar frekvensen, samt att se till att resterande komponenter klarar av värme och strömförsörjning, och så klart kylfläns och fläktar.

Så ja, det går åt fel håll.

Permalänk
Medlem

Stora frågan; är det RGB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Fast gen5 är ju 12500mb/s och inte "bara" 4000" (och gen4 var max runt 7000)

I gen 3 och 4 finns det ju olika modeller med olika prestanda.
De snabbare gen 4 ger runt 7000MB/s men det finns långsammare modeller.
På gen 3 finns det också långsammare modeller som inte ger 3000+ MB/s

12500MB/s kanske är de snabbaste gen 5 M.2 SSD som finns nu.
Men jag tror det kommer komma åtminstone lite snabbare modeller längre fram.
Sen hur mycket man märker skillnad om man har en SSD med 12500MB/s överföringshastighet eller en med 14000MB/s överföringshastighet är något man kan ifrågasätta.

Men jag tror att det åtminstone kommer komma M.2 PCI-E Gen 5 SSD med över 13000MB/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

I gen 3 och 4 finns det ju olika modeller med olika prestanda.
De snabbare gen 4 ger runt 7000MB/s men det finns långsammare modeller.
På gen 3 finns det också långsammare modeller som inte ger 3000+ MB/s

12500MB/s kanske är de snabbaste gen 5 M.2 SSD som finns nu.
Men jag tror det kommer komma åtminstone lite snabbare modeller längre fram.
Sen hur mycket man märker skillnad om man har en SSD med 12500MB/s överföringshastighet eller en med 14000MB/s överföringshastighet är något man kan ifrågasätta.

Men jag tror att det åtminstone kommer komma M.2 PCI-E Gen 5 SSD med över 13000MB/s.

Ja 12 mot 14 är nog inte mycket man märker i dagliga livet men från 2 till 12 (det jag citerade) borde man däremot märka

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|